Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van Haverslag-Pekkeriet Praktijk voor Coaching en van Ontplooi-jezelf.
Voor diensten op gebied van coaching, training of aanverwante werkzaamheden.  
 
Ontplooi-jezelf is een handelsnaam van Haverslag-Pekkeriet Praktijk voor Coaching, gevestigd te Holten aan de Valeweg 6, ingeschreven bij de KvK onder nummer: 61614602. 
 
Artikel 1 – Definities In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Opdrachtnemer: Ontplooi-jezelf of Haverslag Pekkeriet Praktijk voor Coaching.
1.2 Opdrachtgever: De  natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachnemer opdracht heeft verstrekt tot het verrichten van diensten op het gebied van coaching, training of aanverwante werkzaamheden. 
1.3 Deelnemer / cliënt: de natuurlijke persoon, tevens opdrachtgever of de persoon die door de opdrachtgever is aangemeld.
1.4 Overeenkomst: elke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot het verlenen van diensten door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever.  
1.5 Diensten: Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin des woords. 
 
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing  op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten door opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen. 
2.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien en voor zover deze schriftelijk zijn overeengekomen.
2.3 Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op gewijzigde, aanvullende en vervolgopdrachten.  
2.4 Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op iedere overeenkomst waarbij voor de uitvoering door opdrachtnemer derden worden betrokken. 
2.5 Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.  
2.6 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen. U stemt ermee in, dat steeds de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de overeenkomst van toepassing zal zijn. Bij een bestaande overeenkomst wordt u op de hoogte gebracht van het feit dat de voorwaarden zijn gewijzigd met betrekking tot de bestaande overeenkomst. 
 
Artikel 3 – Uitvoering van de overeenkomst
3.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht, vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Iedere overeenkomst leidt voor opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting en niet tot een resultaatverplichting. 
3.2 Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden in samenwerking of, voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, volledig te laten verrichten door derden. Dit zal in goed overleg met de opdrachtgever geschieden.
3.3 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan de opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
3.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever/cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. 
 
Artikel 4 – Overmacht 
4.1 Onder overmacht wordt verstaan:  ziekte of andere verhindering van bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken personen; storingen aan en/of verlies van apparatuur.
4.2 Opdrachtnemer heeft het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
4.3 Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichting door opdrachtnemer niet mogelijk is, langer duurt dan twee maanden zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval verplichting tot schadevergoeding bestaat.
4.4 Indien er bij opdrachtnemer bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen is voldaan of als opdrachtnemer door de overmacht slecht gedeeltelijk aan de verplichting kan voldoen, is opdrachtnemer gerechtigd dat deel van de reeds betaalde factuur te retourneren. Indien de opdracht nog niet geheel is betaald is opdrachtnemer gerechtigd de reeds voldane verplichting afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen.
 
Artikel 5- Aansprakelijkheid 
5.1 De aansprakelijkheid van opdrachtnemer, voor zover deze door haar bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het factuurbedrag van de overeenkomst, waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van € 1.000,--.
5.2 Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade ontstaan door of in verband met door haar verrichte diensten, tenzij wordt aantoond dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer van alle schade, die mocht zijn ontstaan, is uitdrukkelijk beperkt tot het gedeelte van het factuurbedrag van de overeenkomst, waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van € 1.000,--. 
5.3 Indien opdrachtgever en of cliënt een eventuele vordering jegens opdrachtnemer niet binnen 1 jaar na het ontdekken van de schade in rechte aanhangig heeft gemaakt, komt deze rechtsvordering na het verstrijken van een jaar te vervallen. 
5.4  Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of andere indirecte schade of gevolgschade, van welke aard dan ook, is nadrukkelijk uitgesloten. 
5.5 Opdrachtgever en of cliënt is gehouden opdrachtnemer schadeloos te houden en te vrijwaren voor alle aanspraken van derden.
5.6 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor geestelijk of lichamelijk letsel dat cliënt/ opdrachtgever overkomt tijdens of als gevolg van door haar verrichte diensten  (bijvoorbeeld letsel opgedaan tijdens de wandeling). Tevens is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor vervolgschade,  gederfde inkomsten/ winst  en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie of andere schade, van welke aard dan ook.
5.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadigingen van persoonlijke eigendommen of meegebrachte materialen.
5.8 Opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet in haar organisatie werkzame derden (zoals therapeuten, deskundigen, adviseurs,  dienstverleners of andere coaches)  de nodige zorgvuldigheid  in acht nemen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ernstige tekortkomingen jegens opdrachtgever c.q. cliënt of voor eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In zo'n geval dient opdrachtgever de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stellen en eventueel geleden schade op deze derden te verhalen. 
 
Artikel 6 – Overeenkomst
6.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
6.2 Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren inlichten
6.3 Indien opdrachtnemer op verzoek of met instemming van opdrachtgever werkzaamheden of prestaties heeft verricht die buiten de overeenkomst vallen, worden deze werkzaamheden of prestaties door opdrachtgever vergoed volgende de gebruikelijke tarieven van opdrachtnemer.
6.4 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Beide partijen zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan de door hen ingeschakelde derden.
6.5 Opdrachtnemer is rechthebbende op de intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door haar in het kader van de overeenkomst gebruikte producten. Hieronder mede verstaan: alle door de opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals offertes, trainingsmateriaal, oefeningen, rapporten, testen etc. Deze zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en opdrachtnemer.
 
Artikel 7- Annulering
7.1 Door opdrachtnemer aangeboden trainingen, events en workshops vinden alleen doorgang bij voldoende aanmelding. Het minimale aantal wordt per training, event, workshop in de voorgaande informatie aangegeven. Bij meer aanmeldingen dan er geplaatst kunnen worden wordt een wachtlijst gehanteerd op volgorde van aanmelding. Plaatsing vindt dan met voorrang plaats op het eerstvolgende moment van planning van de desbetreffende dienst.
7.2 Niet-deelnemen aan een activiteit op die datum, waarop men geplaatst is (anders dan in de 7.1 bedoelde situatie) wordt aangemerkt als annulering (ook als aan dezelfde activiteit op een later tijdstip wordt deelgenomen). Annulering dient te geschieden minimaal 7 dagen voor aanvang van de intake of de activiteit.
7.3 Bij annulering binnen twee maanden voor aanvang is € 25,- administratie-/ annuleringskosten verschuldigd. Bij annulering binnen zes weken voor aanvang is 50% van de prijs verschuldigd. Bij annulering binnen drie weken voor aanvang is de volledige prijs verschuldigd. Eventueel mag een geplaatste deelnemer zich laten vervangen, mits dit binnen 2 weken voor aanvang schriftelijk wordt gemeld.
 
Artikel 8 – Gebreken, klachttermijn
8.1 Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan de opdrachtnemer. In geval van een terecht bezwaar heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaald honorarium. Een bezwaar als in het eerste lid bedoeld schort de betalingsverplichting niet op.
 
Artikel 9 – Facturering / betaling
9.1 Alle honoraria zijn exclusief heffingen van overheidswege zoals omzetbelasting (btw) alsmede exclusief reis- en andere onkosten ten behoeve van opdrachtgever gemaakt waaronder begrepen maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden. Er zal € 0,21 per gereden kilometer in rekening worden gebracht bij opdrachtgever.
9.2 Opdrachtnemer kan opdrachtgever verzoeken om een voorschotbetaling in verband met honoraria die opdrachtgever verschuldigd is.
9.3 Opdrachtnemer heeft het recht om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat opdrachtgever het voorschot aan opdrachtnemer heeft voldaan.
9.4 Tenzij anders overeengekomen, dienen betalingen door de opdrachtnemer te zijn ontvangen binnen 14 werkdagen na de factuurdatum, zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook. Na het verstrijken van 14 werkdagen na de factuurdatum is de opdrachtgever in verzuim; de opdrachtgever is vanaf het moment van het in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 2,5% per maand van het totaalbedrag. In geval van faillissement of surséance van betaling van de opdrachtgever zullen de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan zelfs al vermeldt de opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
9.5 Is de opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. Indien opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen deze voor rekening van opdrachtgever.
9.6 Opdrachten die zijn overeengekomen worden door opdrachtgever in het geheel per factuur voldaan bij aanvang van de opdracht tenzij anders overeengekomen in de overeenkomst. Opdrachtnemer voldoet aan de gestelde termijn van de opdracht en voert de werkzaamheden binnen die termijn naar behoren uit.
 
Artikel 10 – Klachten
10.1 Opdrachtnemer is aangesloten bij de BOVC (Beroepsorganisatie voor coaches)  waarmee wordt voldaan aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg ofwel Wkkgz.  In de klachten- en geschillenregeling van de BOVC staan de voorwaarden en regels voor de behandeling van klachten en op het oplossen van geschillen.
 
Artikel 11 – Toepasselijk recht
11.1 Op deze voorwaarden alsmede op alle hieruit voortvloeiende geschillen is het Nederlands Recht van toepassing.
11.2  Bij geschillen die niet vallen onder de Wkkgz, zullen partijen trachten het geschil met behulp van een mediator op te lossen. Indien één van partijen desondanks niet bereid is een mediator in te schakelen of mediation heeft niet tot een oplossing van het geschil geleid, wordt het geschil voorgelegd aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer is gevestigd. 
 
Artikel 12 – Slotbepalingen
12.1 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of anderszins niet afdwingbaar zijn, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen zullen in dat geval in overleg treden om ter vervanging nieuwe bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen. 
12.2 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van de algemene voorwaarden of indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in de algemene voorwaarden geregeld is, dan dient de uitleg van de bepaling(en) plaats te vinden 'naar de geest' van deze algemene voorwaarden. 
 
De algemene voorwaarden zijn voor het laatst bijgewerkt op 1 mei 2023.